یکشنبه ۱۰ تیر ۱۴۰۳ |۲۳ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 30, 2024
کد خبر: 1167156
۹ تیر ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۵
کتاب آسیب‌شناسی نقد وهابیت

کتاب «آسیب‌شناسی نقد وهابیت» به کوشش احمد علی‌داد توسط انتشارات پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیه‌السلام منتشر و روانه بازار نشر شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، تاریخ اسلام تا به حال شاهد جریان‌های فکری مختلفی در دل خود بوده است. برخی از این جریان‌ها مانند شیعه به اسلام راستین خدمت کرده و برخی نیز مانند خوارج از خطرناک‌ترین و گمراه‌ترین جریان‌هایی بوده‌ که در بین مسلمین ظهور پیدا کرده و در صدد انحطاط جامعه اسلامی برآمده‌اند.

اصل و اساس عقاید خوارج با تعالیم اسلام در تعارض بود؛ اما با تلاش و مبارزه علمی و عملی ائمه دین و همراهی مسلمین از بین رفته و به تاریخ پیوستند. در عصر حاضر اما جریان تکفیری وهابیت در نهاد و اصل دین اسلام نفوذ پیدا کرده و با حرکتی مدیریت‌شده و هدفمند، خود را به عنوان مسلمان اصیل و راستین معرفی کرده و دیگر مسلمانان را به شرک، کفر، بدعت و ضلالت متهم می‌کنند.

این جریان تکفیری با تکیه بر فهم غلط از مسئله توحید و شرک، بنیان‌گذار تکفیرهای بی‌رویه‌ و مخالف کتاب و سنت در جهان اسلام شده و در عصر حاضر به سبب سیاست‌هایی که در پیش گرفته، به دنبال توسعه افکار خود در کل جامعه اسلامی است؛ بنابراین لازم است به سیاست‌های وهابیت در این زمینه توجه ویژه شود و در زمینه نقد وهابیت آسیب‌شناسی جدی به عمل آید.

ضرورت بازتعریف دقیق جریان وهابیت و نقد آن و بازتعریف دقیق‌تر مصادره نادرست سلفیه توسط این جریان، گروه امت و تمدن پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیه‌السلام را بر آن داشت که در این حوزه تحقیقاتی، آثاری را به جامعه علمی تقدیم کند؛ از این‌رو کتاب «آسیب‌شناسی نقد وهابیت» اثر احمد علی‌داد منتشر و به زیور طبع آراسته شده است.

کتاب «آسیب‌شناسی نقد وهابیت» در دو بخش به آسیب‌شناسی نقد وهابیت پرداخته است؛ بخش اول به آسیب‌های مرتبط با شناخت تفکر وهابیت و بخش دوم به آسیب‌های روشی در نقد وهابیت اختصاص پیدا کرده است.

اصیل‌پنداری گفتمان توحیدی وهابیت، بی‌اعتنایی منتقدان به محل نزاع با وهابیت، غفلت برخی از منتقدان نسبت به تباین وهابیت از اهل سنت، درک نادرست از نسبت وهابیت و داعش، تعمیق و تأصیل وهابیت، یکسان پنداری وهابیت و ابن تیمیه و انگاره امکان تقریب با وهابیت، عنوان هفت آسیبی است که در بخش اول کتاب به آن پرداخته شده است.

در بخش دوم هشت آسیب استفاده از القاب و مفاهیم ارزشی در معرفی و نقد وهابیت، عدم تفکیک بین شبهات وهابیت و شبهات اهل سنت، عدم سطح‌بندی شبهات جریان تکفیری، گفت‌وگو در مصادیق بدون توجه به مباحث مفهومی، تقویت شبهه با استفاده از الفاظ و مفاهیم نابه‌جا، عدم سطح‌بندی افراد شبهه‌زده، پاسخ به شبهات از موضع انفعالی و مجادله به باطل مخاصمه و عدم پذیرش حق مورد بررسی قرار گرفته است.

کتاب «آسیب‌شناسی نقد وهابیت» به کوشش احمد علی‌داد در قطع رقعی، 184 صفحه، شمارگان 500 نسخه توسط انتشارات پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیه‌السلام منتشر شده است.

برای تهیه کتاب «آسیب‌شناسی نقد وهابیت» به این لینک مراجعه شود.

http://pbshop.ir/__p-p-649.aspx

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha